Justin Adams & Juldeh Camara - Tell No Lies

Mittwoch, 17. März 2010 um 11:35 - futziwolf

Justin Adams & Juldeh Camara
- Tell No Lies - CD im Digipack mit Booklet incl. Lyrics
(Realworld Records)  - bereits erschienen - VÖ: 22. Mai 2009


label:

http://realworldrecords.com/catalogue/tell-no-lies/



[review:]

Justin Adams & Juldeh Camara am 06.12 2009 im Bahnhof Langendreer, ein unvergessliches Konzert. Und dabei konnte ich mir ehrlich gesagt nicht wirklich vorstellen, das das angekündigte Konzept einer Verschmelzung tradinioneller gambischer Musik mit britischem Blues und Postpunk funktionieren könnte. Doch es funzt wunderbar, das an Joe Strummer gemahnende Worldmusic-Concept geht voll auf. Nicht die Spur von abwechselnden Stilsolis, sondern eine wirklich eigenständige Performance. Wer sich auf diese schon letztes Jahr erschienene CD einlässt, sollte sich auf gar keinen Fall eine der Liveshows entgehen lassen. Außerdem ist inzwischen im Januar 2010 die CD Trance Session rausgekommen, die uns leider nicht vorliegt, aber schon gute Kritiken bekommen hat.  -     großmutter futziwolf

presse:
Wenn sich ein in die Jahre gekommener britischer Punkmusiker und eine gambische Musikerlegende zusammentun, muss das nicht zwangsläufig für Aufsehen (oder besser Aufhorchen) sorgen. Doch im Fall von Justin Adams und Juldeh Camara lohnt es sich allerdings schon, hinzuhören. Sie haben ein bravouröses Album eingespielt, bei dem die Musik Gambias und britischer Punk aufeinanderprallen und dabei unter Freisetzung einer großen Menge Energie verschmelzen.
Nach dem sehr erfolgreichen Debutalbum „Soul Science” des Künstlerduos Justin Adams und Juldeh Camara kann man gespannt auf ihr zweites Werk sein. Bereits mit ihrer ersten CD gewannen sie in der Kategorie „Culture Crossing” die BBC World Awards 2008.
Die stimmungsvolle Musik, von dem Londoner Justin Adams in vertraute, populäre Klänge eingebettet, entführt unter anderem durch die für europäische Ohren fremdartige Sprache nach Afrika, genauer gesagt nach Gambia, woher Juldeh Camara stammt. Dieser zählt dort zu den besten Riti-Spielern, und das sorgt unter anderem für die hervorragende musikalische Qualität dieses Albums.
Auffällig ist, dass hier die Stimmen vollkommen eigenständige und gleichwertige Musikinstrumente sind, auch dadurch entsteht eine Dynamik, die mitreißt und bewegt. Abwechslungsreiche Rhythmen, die nicht stillsitzen lassen. Insgesamt ein gelungenes, erfrischendes Album, das Spaß macht!  welt-musik.net

mehr presse:
„Es ist unglaublich, was man mit einer einzigen Saite anstellen kann.
Dieser Klang ist aufregender als eine Wiedervereinigung von Led Zeppelin.“ (The Times)
http://schallplattenmann.de/a118151-Justin-Adams-Juldeh-Camara-Tell-No-Lies.htm

artist websites:
http://www.myspace.com/justinadamsproducer
http://www.irl.org.uk/justinadams.htm
http://www.myspace.com/juldehcamarauk
http://www.konimusic.co.uk/

mukke:

http://www.myspace.com/justinadamsproducer


tourdaten:

04. Mrz 2010      20:00 - The Sage Gateshead
05. Mrz 2010     20:00 - Bluecoat Liverpool
06. Mrz 2010     20:00 - Brewery Kendal
07. Mrz 2010     20:00 - South Hill Park Arts Centre Bracknell
09. Mrz 2010     20:00 - The Junction Cambridge
11. Mrz 2010     20:00 - Marine Theatre Lyme Regis
12. Mrz 2010     20:00 - Ashcroft Arts Centre Fareham
13. Mrz 2010     20:00 - Passing Clouds     London
25. Jul 2010     20:00 - Port Eliot Festival Cornwall, Southwest


video:



discography:

tell no lies - 2009
trance session - 2010

labelinfo/bio:

"Tell No Lies" is the new sound of Justin Adams & Juldeh
Camara. The sound of a nation with no borders, a place that needs no
passport, no visa. This is where the deep roots of African music nourish
the raw electric groove of rock and roll, where Gnawa spirit rhythms
come up against Chicago distortion, where snaky N'awlins rhythm has a
West London howl, and a Sahel Wail.


Juldeh
Camara is an African Master Musician, taught to play by his blind
father, who himself was taught directly by the djinn. Playing the ritti,
a one-stringed fiddle and West African ancestor of the violin, he
participated as a griot (a West African poet, praise singer and
repository of oral tradition) in traditional Fula society. Juldeh has
the drive and effortless flow of a great Bluesman. While his instrument
brings to mind Delta players like Big Joe Williams, as well as Ali Farka
Touré, there is a lilt in his playing that hints at the ancient links
between North Africa and the Celtic World. He describes magical shapes
on his ritti; one minute it's Blues harp, the next a Celtic fiddle, then
a Saharan herdsman's flute. It is hard to believe all this emotion,
range and flexibility comes from just one string.


Justin
Adams has been at the cutting edge of world music alchemy since the
1990's with Jah Wobble, Robert Plant (Adams co-wrote The Mighty
Rearranger), Natacha Atlas, The Festival of the Desert, Tinariwen
(producing their first and third albums), LO?JO. Taking influences from
African, Arabic and Irish traditions as well as rock and roll and the
Blues, his distinctive, driving guitar style is the missing link between
Bo Diddley and Munir Bashir. With Tell No Lies, Adams delves deeper
into the African origins of black American music, following the roots of
New Orleans and Mississippi soul right back to the Songhai, Fulani and
Toureg peoples of West Africa.


"My original love when I was young
was The Clash and dub reggae" says Justin. "I like to keep things raw
and swinging so it never gets too pristine or too sweet. I love
listening to cassettes of Moroccan music and Algerian music. I like
trancey, circular rhythms and voices that are in between pleasure and
pain, where it's bittersweet."


Justin and Juldeh have been playing
together for two years, following the release of the critically
acclaimed "Soul Science" in 2007 (winner of the BBC Radio 3 World Music
Award in the Crossing Continents category), touring at festivals in
Siberia, Mexico City, Morrocco and WOMAD. The touring experience has
clearly brought them closer together as musicians and added to the
unique nature of their musical style. "At certain soundchecks I'd start
playing something and Juldeh would rush over and say 'keep playing that!
We've got to play that tonight' Juldeh would record things on his
mobile phone , so that's they way we came up with a lot of material"
explains Justin. Over time the two musicians have naturally fused their
styles and begun to create a musical language of their own, where it
becomes difficult to see if Justin is becoming more African or Juldeh
more Western.


The reference points for this release are recordings
from the 1950s by the likes of Bo Diddley and Muddy Waters. To achieve
the rawness and slight distortion meant a live feel was important. "The
way we've gone for that is to record in a very live way in The Wooden
Room at Real World Studios. You'll hear the sweat and blood of the live
performance, and all the scratchy bits" enthuses Justin. He is also
interested in modern RnB and the heavy bottom-end of current pop music,
so naturally Tell No Lies lies somewhere in between - the drive and
powerful energy of the old records with something new as well.


Justin
and Juldeh are joined by Salah Dawson Miller, a veteran of North
African percussion who has played with an extraordinary array of artists
including Phillip Glass, The Drifters, Dr. John, 3 Mustaphas 3 and Jah
Wobble, and who studied in Algeria, Morocco, Cuba and Brazil.





Trackbacks

    Keine Trackbacks

Kommentare

Ansicht der Kommentare: (Linear | Verschachtelt)

    Noch keine Kommentare


Kommentar schreiben


Umschließende Sterne heben ein Wort hervor (*wort*), per _wort_ kann ein Wort unterstrichen werden.
Standard-Text Smilies wie :-) und ;-) werden zu Bildern konvertiert.

Um maschinelle und automatische Übertragung von Spamkommentaren zu verhindern, bitte die Zeichenfolge im dargestellten Bild in der Eingabemaske eintragen. Nur wenn die Zeichenfolge richtig eingegeben wurde, kann der Kommentar angenommen werden. Bitte beachten Sie, dass Ihr Browser Cookies unterstützen muss, um dieses Verfahren anzuwenden.
CAPTCHA

BBCode-Formatierung erlaubt